X-Carve in my tiny workshop

Hi all

Just want to share how i have done it when it comes to the x carve in a tiny work space,really did not have space for the 1000mm version but that’s the one i wanted and that’s the one i bought :yum:
So here are some pics to show my go at it and maybe there are some ideas for some one in here :

+1:
I had a lot of sag on the belt so i stiffened it up with a little bit of kryssfiner as we call it here in norway,guess that is plywood over there :wink:

Here it is in its upright tuck away position

Wall mount to keep it in the upright position

The last pic is just of me showing how happy i am for my new X-Carve :grinning:

3 Likes

I like the idea of a fold away X-Carve!
Do you find it keeps its alignment after it’s been folded up?

Geoff

Hi Geoff

Tho i have not made all that much with it yet,been 4 test pieces.
I have not had any issues with alignment.
I have made the table really stiff and sturdy,not much flex in it,i think that is an important thing to have in mind making something like this.
A little bit of over engineering comes in hand i guess :grinning:

Very nice design, HelgeDokken! Could you please give a coupla pics more of how you did the hinges?

Russ from Coral Springs, Fl USA

Hi Russ,glad you liked my design,thank you :grinning:

There really are no hinges,i have used bolts that go trough each end.
Think it is more sturdy that way.

Was just out in the shop and took some pictures,hope this show somewhat how i`v done it :smiley:

Uploading WP_20150913_22_12_58_Pro.jpg…

1 Like

Excellent design, excellent craftsmanship! thanks for the close-ups.
It’s got me thinkin’.

Russ

Very impressive @HelgeDokken

Thank you for the kind Words Russ :smile:

Good luck With Your take on it,and it would be great if you shared it on this forum when you are done.

Always Nice to see other Peoples Projects.

Regards
Helge

Thank you Zach :smile:

And also thank you for a great Product,the X-Carve is just amazing for the price.

Regards
Helge

Amazing work Helge!

Helt topp altså! Hvor i gamlelandet er du lokalisert? :smile:

Nei i all verden er det en nordmann til inne på her :smiley:

Kjekt at du likte det,jeg må si jeg er ganske så fornøyd selv også veldig praktisk å greit å kunne vippe det vekk når en ikke bruker det.

Jeg bor i karmøy kommune,avaldsnes.

Å du da er du bosatt i statene ? :smiley:

Nope, bosatt på Harestua, Oppland.

Bestilte en 500mm XCarve for litt side som jeg såvidt har begynt å leke med. Har ingen erfaring med CNC fra tidligere, kjente bare at lommeboken begynte å vibrere da jeg tilfeldigvis ramlet over inventables.com. Artigste dingsen jeg har bygget på lenge. Første bruk av loddebolt på 15 år faktisk. :smile:

hehe ja lommeboka får svi når en kommer over ting som dette ja :joy:

Kjekk sak som nok kommer til å bli brukt mye,utrolig skoi når en startet opp første økt å såg at det faktisk fungerte sånn noenlunde greit.

Har du hatt noen problemer underveis ?

Jeg har litt problemer med ujevn og hakkete fresing,har startet en tråd her på forumet så finner forhåpentlig ut av det.
Og når det gjelder lodding så var det min største utfordring på dette prosjektet,ble litt svak lodding tror jeg,får nå se hvor lenge det holder før jeg får kontaktproblemer :sweat_smile:

Nja… Jeg har hatt et par problemer underveis:
Fikk 19 V-hjul og ett ekstra annet hjul så jeg måtte vente en stund før alle delene var tilstede. Det var også en terminatorblokk eller hva det nå heter som overhodet ikke passet i skruehullene. Det er også fikset.

Maskinen startet på første forsøk for meg også, det var gledelig. Ble et lite hjerte til fruen som første prosjekt - det falt i smak :smile:

Hadde et problem for en uke eller to siden hvor jeg testet 2-cut mulighetene i Easel og prosjektet hang seg opp på ca 70%. Funket fint uten justeringer etter materialbytte og omstart. Aner ikke hva problemet egentlig var.

Neste punkt på morolisten blir å feste en Makita fres på XCarven. Venter på en kompis med 3d printer for å få noen utforinger eller hva man nå skal kalle det til Dewalt 611 braketten jeg har kjøpt.

Gleder meg til å se Makita’n frese gjennom kryssfiner som smør! :grinning:

Vi får vel snart kjeft for norskbruken på forumet… :wink:

Hehe ja bør vel forholde oss til engelsk :grinning:

En siste norsk linje,jeg har også en makita rt0700c som jeg skal bytte ut standard spindelen med,tenkte å lage et feste av kryssfiner.
Får se hva jeg får til :smile:

So now lets go over to english as tread language,sorry for the norwegian posts :wink:

I think I may need to learn norwegian… :wink:

2 Likes

@HelgeDokken

Do you perhaps have a Sketchup model to share of your workbench?

@HelgeDokken and @Ebr, perhaps we should do a forum-thread on norwegian or scandinavian X-carvers, to get an idea of how many of us there are? I’m currently assembling my X-carve down in Kristiansand… :smiley:

I think I might have to do a foldaway workbench for mine too, as my avalible workspace is next to 0. Thanks for posting you project @HelgeDokken, and it feels even more homelike to “hear” norwegian being spoken in here :wink:

-Fredrik

Sorry to say but nope i don`t,im all new to these cnc related software and also ketchup,or was it sketchup :yum:
I sure got some learning to do :scream:

Hi Fredrik
Yes a norwegian tread sounds like a good idea
I guess most buyers of the x-carve is also a member of this forum,so would be great to know if there might be someone just around the corner,or at least in the same county :smile:

Are you familiar with cnc from earlier or is this your first cnc ?

And yes if your work space is limited you must build your self a fold up stand,or like Iv done it mounted to the wall.Pretty sure you wont regret it :smiley: